Vaikuttava sisältö kunnioittaa
kanavaa ja kohderyhmää.
Toimittajan urani aikana olen kirjoittanut monen eri formaatin juttuja laajalevikkisiin aikakauslehtiin, uutismedioihin sekä eri alojen asiakas- ja sidosryhmälehtiin.
Minulle on kunnia-asia, että myös yritysmaailman tarjoamat artikkelit ja sisällöt ovat laadukkaasti ja journalismin perusopein toteutettuja tekstejä, joita vastaanottajan on miellyttävä lukea.
Tässä muutama sisältömaistiainen laidasta laitaan – kaupallista ja ei-kaupallista:
- Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden yhdistys: Lahtelainen ystävä on arjen tuki maahanmuuttajaäidille
- Lahden Yliopistokampus: Tutkijan henkilökuva – Tero Rantalan Lahti on kansainvälinen uteliaiden kaupunki
- Yhteishyvä: Filosofi harmittelee kiireen ihannointia
- Iltalehti (FalaBros-sisältöyhteistyö): Supernannyn kasvisruokavinkit Teflon Brothersille
- Fysioline: Suomen mestaruutta saalistava Ilves treenaa Fysiolinen laitteilla
- Kauppalehti: Facebook-tykkääjä on yritykselle aika arvoton
- Eeva: Maaret Kallio ei usko superihmiseen
- Lapsen Maailma: Mindfulness auttaa, kun lapsi pelkää kuolemaa
- Kauppalehden kumppanisisällöt (LADEC): Tiesitkö, että Lahdessa voi kouluttautua sähköisen liikenteen osaajaksi?
- Uusi Lahti: Minusta tuli sattuman oikusta lahtelainen (kolumni)
- Suuhygienistipalvelut PURE: Yritystarina asiakkaan verkkosivuille
Olen myös konseptoinut kokonaisia julkaisuja. Tässä työssä korostuu lukijan ymmärtäminen yksilönä: yksi lukee monen aukeaman henkilökuvan ahmien, toinen haluaa asiat lyhyinä uutisina, kolmas silmäilee vain otsikot ja kuvatekstit. Jokaisen julkaisuun valitun elementin ja tekstin tulee olla tarkoin harkittu.
Ensimmäinen työpaikkani medianomiksi valmistumisen (2001) jälkeen oli elektroniikka-ammattilaisten aikakauslehti. Viimeinen toimenkuvani palkollisena ennen omaa yritystä oli lääke- ja laitealan erikoislehden toimituspäällikkö. Tehtävät kuvaavat rohkeuttani tarttua vieraisiinkin aiheisiin, sillä minulla ei ollut kummaltakaan alalta aiempaa kokemusta.
Maalaisjärki ja huolellinen perehtyminen auttavat silloin, kun aihe on entuudestaan vieras. En pelkää kysyä uudestaan, jos en ymmärrä.