Toteuttamo Verbaali yritysjulkaisut

Yritysjulkaisut

Oma lehti tai kirja puhuu luontevasti yrityksesi kieltä.

Moni yritys tuskailee, kun sinnikäskään lehdistötiedottaminen ei tuota mediaosumia. Tai kun osuma viimein tulee, toimittaja on saattanut nostaa juttuun aivan erilaisen näkökulman kuin yrityksen viestintä olisi toivonut.

Työurallani olen tiedottajana lähettänyt ja toimituspäällikkönä vastaanottanut sadoittain erilaisia lehdistötiedotteita. Olen lukenut tiedotteita, joiden suomen kieltä en ymmärrä enkä varsinkaan sitä, miksi lehden pitäisi kiinnostua aiheesta. Olen nähnyt myös paljon tiedotteita, jotka ovat olleet lähes sellaisenaan valmista materiaalia lehden käyttöön. Voin tarvittaessa olla apuna lehdistötiedotteen sisällöntuotannossa, mutta totuus on se, että media työskentelee aina omista lähtökohdistaan. Niin sen tulee olla, ja sitä tulee kunnioittaa.

Sen sijaan, että jäisi odottelemaan valtakunnallisen läpimurron aikaansaamaa juttua tv-uutisissa tai Kauppalehti Optiossa, voi olla tuloksellisempaa tehdä ammattilaisvoimin toivotunlainen juttu omaan julkaisuun.

Laadukkaasti toteutettu asiakaslehti voi olla sisällöltään todella lähellä mielenkiintoista aikakauslehteä. Toimittajataustani ansiosta Toteuttamo Verbaalin toteuttama asiakaslehti ei ole koskaan kokoelma lehtijutun formaattiin muokattuja mainostekstejä. Myös asiakaslehdessä lukujuttu on lukujuttu, ja mainos on mainos.

Yrityksen oma ääni ja tapa kertoa tarinoita voi toki konkretisoitua myös kovien kansien sisään vaikkapa juhlavuoden historiikiksi tai muuksi julkaisuksi. Kolme lastenkirjaa julkaisseena kaunokirjallisuuden ystävänä olen mielelläni käytettävissä myös laajempien tarinallisten teosten kirjoittajana.

Sama sisältö ei kiinnosta kaikkia.
Sille emme voi mitään.
Mutta voimme tehdä erilaisia sisältöjä.