Hinnasto

Mietitty sisältö erottuu.
Ja maksaa.

Yrityksen nettisivuilla pitää kuulemma olla hinnasto. Olen täsmälleen samaa mieltä silloin, kun myytävä tuote/palvelu on hyvin selkeä ja yksiselitteinen. On asiakkaan kiusaamista jättää kertomatta verkossa, kuinka paljon maksaa tuhat mainoskynää tai tunnin kotisiivous.

Luovan suunnittelutyön ja sisällöntuotannon hintaan vaikuttaa usein moni asia. Lähtökohtaisesti myyn asiakkailleni arvoa mietityn ja laadukkaan sisällön muodossa, en aikaani tai sisällöntuotannon merkkimäärää. Joskus juuri muutaman kirjaimen kokonaisuus on äärettömän arvokas. Jos copywriter Markku Rönkkö olisi laskuttanut DNA:ta merkkimääräperusteisesti, olisi pitkään yritystä palvellut markkinointiviestinnän konsepti tullut myytyä vain seitsemän kirjaimen hinnalla. Elämä on.

Jos etsit Suomen halvinta tekstintekijää tai markkinoinnin suunnittelijaa, en varmasti ole etsimäsi. Asiakaskunnassani on kuitenkin myös pk-yrityksiä, joten laskutukseni ei todistetusti ole tähtitieteellinenkään.

Lehtijuttujen hinnoittelussa pidän ohjenuorana Journalistiliiton laatimia palkkiosuosituksia. Niistä saat jonkinlaista osviittaa myös muiden töideni hinnoitteluun, koska alle noiden hintojen yrittäminen ei ole mielekästä. Suositukset nimittäin huomioivat sen, että yrittäjä maksaa itse itselleen lomakorvaukset (kyllä, haluan lomailla) ja tulevan eläkkeen (kyllä, haluan eläkkeelle) eikä joudu tappamaan itseään työllä saadakseen näkkileivän pöytään (kyllä, haluan sekä elää hyvin että syödä hyvin). Oman ammattitaidon alihinnoittelu synnyttää surullisia yritystarinoita. En halua kirjoittaa sellaisia, mutta en myöskään olla sellaisen päätähtenä.

Isommista kokonaisuuksista annan mielelläni tarjouksen kuultuani työstä tarkemmin. Hinnoitteluun vaikuttaa usein myös se, kuinka kokonaisvaltaisen roolin otan. Tuotannonsuunnittelu ja projektinhallinta voivat kuulua minun palvelupakettiini tai sitten ei.

Luottamuksellisessa vakiintuneessa asiakassuhteessa voidaan myös käyttää päivähinnoittelua. Tällöin määrittelemme yhdessä minun tontilleni kuuluvat työt, joita edistän x päivänä kuukaudessa ja laskutan sovituin aikavälein. Malli sopii käytettäväksi erityisesti silloin, kun työn alla on samaan aikaan paljon  erilaisia toteutuksia. Jatkuva tarjouspyyntöjen ja tarjousten laatiminen syö kallista työaikaa molemmissa päissä. Senkin ajan voi tehdä tehokkaasti töitä.

Suosittelen aina juuri sitä mallia, joka tekee yhteistyöstä kaikille osapuolille mielekästä ja mahdollisimman sujuvaa.

On edullisempaa ostaa kerralla hyvää
kuin halvalla monta kertaa.